Hjälp mot stela rygg- och nackmuskler

piggbollar

Värk i nacke, bröstrygg  eller ländrygg kan bero på flera olika saker, så som låsningar mellan kotorna i ryggraden, skador på diskarna (diskbrock) eller triggerpunkter i muskulaturen (muskelknutor). Det jag tänkte ta upp här är ett himla bra tips för egen massage av rygg och nacke där man manipulerar dessa triggerpunkter (som har hjälpt mig många gånger!).

Vad är då en triggerpunkt?

Det är en skada i musklen som orsakats av överansträngning. Det kan handla om snedbelastning eller ensidigt arbete. Triggerpunkten kan göra att muskeln känns stel och gör ont. Från denna punkt skickas också signaler till den centrala nervsystemet (CNS) som gör att vi känner smärta någon annan stans. Om du exempelvis har en triggerpunkt i nackmuskulaturen kan smärtan ståla upp mot huvudet och orsaka spänningshuvudvärk. Utstrålande smärta i ben som orsakas av triggerpunkter kallas för falsk ischias. Om du själv känner över musklen så kan du hitta de punkter som gör ont, det kan vara som en knut eller ett spänt band i muskeln. När denna punkt manipuleras kan du känna en utstålande smärta.

Hos kiropraktorn finns olika behandlingar för triggerpunkter, så som akupunktur, muskelpressur, interferenström, stretching och manuell behandling. Det du kan göra själv är att försöka försöka töja ut musklen med värme och stretching och massage. Eftersom det inte är så lätt att massera sig själv och eftersom att det oftast inte känns nog hårt när någon masserar har jag en annan lösning.

Du behöver en liten boll, det kan vara en piggboll (som annars brukar användas för sensitivitetsträning och massage) men en tennisboll fungerar också bra. Om det är ländrygg och gluteusmuskulaturen som känns stel och gör ont ska du lägga dig på rygg på bollen på t.ex. golvet eller en pilatesmatta om du har någon sådan, och försöka lokalisera triggerpunkterna i muklerna. Är det i bröstryggen smärtan är lägger lägger du bollen där. Sen får du försöka röra dig över bollen och hitta rätt och sedan hålla kvar ett tag. Så pass länge så du känner att smärtan börjar ge med sig, då kan du röra på den lite och leta flera triggerpunkter.

För piggbollar och tusentals andra träningsredskap kan du titta på varsam.se, sidan ser lite “b” ut men det finns mycket att välja på, piggbollarna hittar du här. Ju mjukare boll desto mjukare behandling. Jag tycker annars att tennisbollen fungerar väldigt bra, smärtsam, men väldigt effektiv!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>